Hvorfor vælge Amazon?

Hvorfor vælge Amazon?

Med Amazons indtog i Danmark inden længe, oplever vi ofte flere og flere spørgsmål til denne platform.

Mange af de samme spørgsmål går igen og igen, så som: 

Hvornår kommer Amazon egentlig til Danmark? Hvad kan det tilbyde, og er det noget jeg som butiksejer eller webshopejer bør frygte? Hvordan fungerer platformen, og bør jeg bruge mere tid på at sætte mig ind i det? 

Hvad koster det at sælge mine produkter på Amazon?

Og lige præcis de spørgsmål, vil jeg prøve at dykke lidt nærmere ned i.

Hvad er Amazon?

De fleste af os ved nok godt hvad Amazon er, men jeg vil nu alligevel prøve at forklare det(så kort som muligt). 

Amazon beskæftiger sig med detailhandel, og blev i Januar 2019 officielt verdens mest værdifulde virksomhed. Der handles på deres platform med næsten alt man kan forestille sig. Virksomheden blev stiftet i 1994 af Jeff Bezos, og var dengang tiltænkt primært til salg af bøger og lignende produkter. 

Lige siden starten har de udviklet sig med lynets hastighed og har nu over 300 millioner kunder – med utrolig værdifuld data på dem alle. Amazon er kendt for at satse med stor optimisme på fremtiden, og ejer derfor i dag også personale-fri butikker, dronefragt og tilbyder 30 minutters leveringstid nogle steder i USA.  

Det betyder Amazons indtog på det danske marked

Amazons kommer til det Danmark. Om det bliver på en skandinavisk eller dansk platform er endnu ikke bekræftet – men det gør heller ikke den store forskel. 

Det vigtigste er blot at gøre op med sig selv, om man vil hoppe med på vognen fra starten af, eller se tiden an. Det er et godt spørgsmål, og det er der ikke nødvendigvis ét korrekt svar på. 

Vi har dog bare set utallige gange, at når det kommer til nye platforme som Amazon, Facebook, Google m.m., så gælder følgende “the early bird catches the worm”

Derfor er min anbefaling, at man som minimum holder øje med, hvordan sine konkurrenter og lignende brancher bruger platformen – for der kan virkelig være en stor omsætning at hente på platformen. 

Samtidigt vil Amazons indtog i Danmark medføre en yderst øget konkurrence. Dette vil specielt påvirke de mindre webshops, som ikke virkelig har styr på deres SEO, retargeting, SoMe og lignende. Amazon er simpelthen så dygtige til mange ting – herunder logistik, hvilket medføre at de har nogle fabelagtige leveringspriser samt leveringstid. Derfor vil det også være dem, som svinger takstokken, når først de gør deres indtog på det danske marked.  

At Amazon har en utrolig magt, er der ingen tvivl om. Alene i vores naboland Tyskland, har de allerede over 40% af alt E-handel. 

Skriv et svar

Luk menu